-
آیا اهدای اعضا جایز است؟
یکشنبه 18 فروردینماه سال 1392 16:44
آیا اهدای اعضا جایز است؟ خبری که چند روزی است بسیاری از رسانه ها به آن پرداخته اند، مرگ "عسل بدیعی" و اهدای اعضای اوست. گفته می شود او خود در زمان حیاتش کارت اهدای اعضا تهیه کرده است و اکنون خانواده اش نیز به این امر رضایت داده اند. خداوند او را رحمت کند. بسیاری از مردم این کار را عملی نیک و خداپسندانه می...
-
اول ای جان دفع شر موش کن وانگه اندر جمع گندم کوش کن
دوشنبه 3 مردادماه سال 1390 18:46
به نام خداوند جان آفرین عن النبیّ صلّى اللَّه علیه و آله: یا أبا ذرّ کفى بالمرء کذبا أن یحدّث بکلّ ما سمعه از پیامبر (ص) نقل شده است: اى ابوذر! از دروغگوئى آدمى همین بس که هر چه را شنیده است بازگو کند ( امالی الطوسی 2/ 14) اگر ما همان قدر که توصیههای بابا برقی را- علی الخصوص بعد از هدفمندی یارانهها – به گوش جان نیوش...
-
جک می گوییم یا کافر می شویم
یکشنبه 15 خردادماه سال 1390 21:41
به نام حضرت دوست نمیدانم کی به خواب رفتهایم که جوک وارد فرهنگ ماشده است. ولی این را میدانم که بیشترمان هنوز یا حواسمان پرت است یا دشمن را حقیر و بیچاره شمردهایم. شاید هم هنوز خود را سرباز جنگ نرم حساب نکردهایم. آشکار است که حریف با شناختن دقیق آنچه باید بداند دنباله کار خویش را به خوبی گرفته و ما رهروان راستین...
-
ولی مومنین کیست؟
سهشنبه 10 خردادماه سال 1390 02:37
بسم الله الرحمن الرحیم عده ای از مسلمین معتقدند شیعه مذهب بسیار ضعیفی است چرا که مهمترین رکن اعتقادی آنها یعنی امامت، در قرآن نیامده است؛ و یا بر اساس بهترین دفاعی که شیعیان می کنند، نهایتا تأویل برخی آیات را علی ع می دانند اما صراحتی به این مطلب در قرآن نیست. این درحالی است که قرآن متکفل بیان کلیات دین است و فروع و...
-
حجاب
چهارشنبه 28 اردیبهشتماه سال 1390 07:43
بسم الله الرحمان الرحیم طرح مسئله درباره حجاب - به معنای پوشش کل بدن بجز وجه و کفین - پرسشهایی مطرح است مانند: 1- آیا حجاب، مخصوص زنهای پیامبر صلیاللهعلیهوآله و سلم است؟ 2- آیا اسلام حجاب واحدی را برای همه جوامع تعریف کرده است یا اقتضائات عرفی در آن دخیل اند؟ اهمیت این سوال در مسلمان شدن زنان اروپایی روشن میشود...
-
تزکیه و تسمیه
چهارشنبه 21 اردیبهشتماه سال 1390 20:18
بسم الله الرحمن الرحیم نگاهی کوتاه به اسامی سایتها و وبلاگها و نامهای افراد ما را بر آن داشت تا به بررسی نام نهادن بر خود و دیگران از دیدگاه شرع مبین بپردازیم. در زمانهای که هر گروه و فرقه خود را فرقه ناجیه میدانند و سایرین را باطل و گمراه و هرچه خیر و خوبی است نثار خود و همفکرانشان کرده و کسانی که کوچکترین...
-
این کلام از علی علیه السلام نیست!
دوشنبه 19 اردیبهشتماه سال 1390 19:38
بسم الله الرحمان الرحیم این کلام ازعلی علیه السلام نیست! «اگرانسانها بدانند با هم بودنشان چقدرمحدود است، محبتشان به هم نامحدود می شود» این جمله امروزه در هزاران سایت و وبلاگ و پیامک دیده می شود و به اشتباه به امیرالمومنین علیه السلام نسبت داده می شود، اما این انتساب به ایشان صحیح نیست. چنین جمله ای از حضرت علی علیه...
-
مرزداران شیعه کیستند؟
پنجشنبه 8 اردیبهشتماه سال 1390 22:49
قال جعفر بن محمد الصادق ع علماء شیعتنا مرابطون فی الثغر الذی یلی إبلیس و عفاریته یمنعهم [یمنعونهم] عن الخروج على ضعفاء شیعتنا و عن أن یتسلط علیهم إبلیس و شیعته النواصب ألا فمن انتصب لذلک من شیعتنا کان أفضل ممن جاهد الروم و الترک و الخزر ألف ألف مرة لأنه یدفع عن أدیان محبینا و ذلک یدفع عن أبدانهم [1] علماى شیعه،...
-
ضعفای شیعه
یکشنبه 4 اردیبهشتماه سال 1390 01:39
بسم الله الرحمان الرحیم ضعفای شیعه رسول خدا صلی الله علیه و آله و اوصیای پاکش سخت دغدغه مند ضعیفان شیعه بودند. آنها که به این انوار پاک ارداتمندند اما توان تحلیل و ادارک عمیق معارف خاندان وحی را نداشته و از شبهه های و عداوتهای مخالفان میلرزند و به ظاهر هم کسی کفیل حمایت و هدایت ایشان نیست. توده هایی از مردم که اگرچه...
-
رایت رسول خدا ص
شنبه 27 فروردینماه سال 1390 00:39
بسم الله الر حمن الرحیم رایت رسول خدا ص از روایات به دست می آید که رایت رسول خدا صلی الله علیه و آله ا زاختصاصات امامت است و ایشان یوم بدر آنرا افراشت و سبب نصر مومنان شد و آنگاه آن را بست و به علی داد و علی علیه السلام یوم جمل آن را گشود و سبب نصر سپاهش شد و دیگر تا قیام قائم افراشته نمیشود. این رایت قطعه ای پارچه از...
-
جان فدایان امام زمان علیه السلام کیستند؟
جمعه 26 فروردینماه سال 1390 02:59
در بررسی تاریخ زندگانی رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام با عنوان شرطة الخمیس روبرو می شویم. شرطه الخمیس یعنی چه؟ شرطه الخمیس کسانی بودند که با امام علی علیه السلام پیمان بستند تا سرحد شهادت از ایشون دفاع کنند شرطه الخمیس کسانی بودند که قسم خورده جانبازی و دفاع برای محافظت از علی ع بودند و...
-
نگاهی به قیام مختار ثقفی(3)
یکشنبه 21 فروردینماه سال 1390 12:16
توهم اذن امام برای قیام مختار عده ای قیام مختار را به اذن امام سجاد علیهالسلام می دانند و برای این ادعا نقل می کنند که گروهی نزد محمدبن حنفیه رفتند تا نظر او را درباره بیعت با مختار بدانند، او هم جماعت را نزد امام زین العابدین علیهالسلام راهنمایی می کند تا نظر ایشان را جویا شوند. امام علیهالسلام می فرمایند: «یا عم،...
-
نگاهی به قیام مختار ثقفی(2)
چهارشنبه 10 فروردینماه سال 1390 20:15
در نوشتار قبلی گذشت که روایات پیرامون مختار دو دسته اند، دسته ای در مدح او و دسته دیگر در نکوهش او. در این نوشتار، مقتضای پذیرش هر دسته از روایات را بیان کرده، جمع بندی می نماییم. سپس به بیان انگیزه های احتمالی قیام او می پردازیم و در ادامه ربط مختار با فرقه کیسانیه را بررسی می کنیم. هر چند هر دو دسته روایات، مظنه جعل...
-
نگاهی به قیام مختار ثقفی(۱)
یکشنبه 7 فروردینماه سال 1390 13:30
مختار ثقفی شخصیتی است که ظاهراً بعد از واقعه کربلا به خون خواهی شهیدان این واقعه قیام کرده است. درباره او و قیامش سؤالات بسیار وجود دارد مثل اینکه : - آیا این قیام واقعا به انگیزه خونخواهی شهدای کربلا بوده است یا انگیزه های دیگری مثل نصرت محمد حنفیه در کار بوده است؟ - اساساً آیا مختار سلیم العقیده بوده است و امام سجاد...
-
صله رحم
جمعه 5 فروردینماه سال 1390 18:49
صله رحم شرعی یعنی چه و حکم آن شرعا چیست؟آیا صله رحم یعنی دید و بازدید و رفت و آمد؟ سیری در روایات معصومین علیهمالسلام به ما نشان می دهد که صله رحم شرعی یعنی پیوند با خویشان اولا به معنای رساندن مالی به خویشان فقیر. این مقتضای روایات است و لزوماً دیدار در آن مطرح نیست و اولاً متوجه رفع نیازی از خویشان نیازمند است....
-
خوردن و آشامیدن از ظروف نقره کوب
جمعه 5 فروردینماه سال 1390 05:53
متاسفانه جدیدا در پذیرایی ها مرسوم شده است که چای در فنجان های نقره کوب - با گل های نقره سیاه قلم – سرو می شود. سوال این است که آیا این مسئله اشکالی ندارد؟ در پاسخ باید گفت: طبق صریح قرآن و روایات، این کار حرام شرعی است و چنین مجلسی، مجلس معصیت است. و این کار انسان را به جهنم می کشاند و باید گفت وای بر ما. در توجیه...
-
نوروز عیدی – نه ملی و بلکه – شاهی است
پنجشنبه 4 فروردینماه سال 1390 20:44
نوروز، از جشنهای باستانی ایرانیان است. در زمانهای کهن، جشن نوروز در نخستین روز فروردین (معمولاً مطابق با21مارس) آغاز میشد، ولی مشخص نیست که چند روز طول میکشیده است. مطابق برخی از اسناد، جشن عمومی نوروز تا پنجمین روز فروردین برپا میشد، و جشن خاص نوروز تا آخر ماه ادامه داشت. شاید بتوان گفت، طی پنج روز اول فروردین...
-
نوروز در روایات یعنی روز اتفاقات بزرگ و نه روز اول فروردین !
پنجشنبه 4 فروردینماه سال 1390 19:00
بسم الله الرحمن الرحیم در بعضی از روایات ما نوروز روز وقوع حوادث بسیار مهمی معرفی شده است و نیز برای این روز اعمالی از جمله روزه و غسل و انجام نماز مخصوص ذکر شده است. این مطلب سبب ایجاد این توهم شده که جشن نوروز ایرانیان در اول فروردین مورد اهتمام و توجه روایات است. در حالی که - صرفنظر از اشکالات علمی که نسبت به صدور...
-
عید واقعی
پنجشنبه 4 فروردینماه سال 1390 18:36
سید خمینی رحمه الله عید را چنین تعریف می کند: عید ملت مستضعف روزی است که مستکبرین دفن شوند. عید ملت ما روزی است که ریشه های فسادی که امروز در بعضی نقاط ایران هستند از بین بروند و می روند. عید سعید و مبارک در حقیقت آن روزی است که با بیداری مسلمین و تعهد علمای اسلام تمام مسلمانان جهان از سلطه ستمکاران و جهانخواران بیرون...
-
آیا گرامیداشت نوروز شرعاً جایز است؟
پنجشنبه 4 فروردینماه سال 1390 06:49
بسم الله الرحمن الرحیم بررسی جواز شرعی گرامیداشت نوروز 1- بیان مسئله آنگاه که رسول خدا همه خلق عالم را مخاطب قرار داد و فرمود: یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمیعاً مردم دانستند که اسلام دین بی مرزی است. برای مسلمان اندیشمند واضح است اسلام به همه پیروان خود به نگاه امت می نگرد و بنابر این ملیت...