حق جویی، حق گویی

کاوش حقایق دین

حق جویی، حق گویی

کاوش حقایق دین

نوروز عیدی – نه ملی و بلکه – شاهی است

نوروز، از جشنهای باستانی ایرانیان است. در زمانهای کهن، جشن نوروز در نخستین روز فروردین (معمولاً مطابق با21مارس) آغاز می‏شد، ولی مشخص نیست که چند روز طول می‏کشیده ‏است. مطابق برخی از اسناد، جشن عمومی نوروز تا پنجمین روز فروردین برپا می‏شد، و جشن خاص نوروز تا آخر ماه ادامه داشت. شاید بتوان گفت، طی پنج روز اول فروردین جشن نوروز جنبه ملی و عمومی داشت، در حالیکه طی باقیمانده ماه، هنگامی‏که پادشاهان مردم عادی را به دربار می‏پذیرفتند جنبه خصوصی و سلطنتی می یافت . *تاریخچه جشن نوروز از آیینهای باستانی و ملی ایرانیان میباشد. اگرچه مطالبی کلی در تعداد اندکی از کتابهای نوشته شده در روزگار ساسانیان درباره جشن نوروز وجود دارد. با استناد بر نوشته های بابلیها، شاهان هخامنشی در طول جشن نوروز در ایوان کاخ خود نشسته و نمایندگانی را از استانهای گوناکون که پیشکشهایی نفیس همراه خود برای شاهان آورده بودند میپذیرفتند. گفته شده که داریوش کبیر، یکی از شاهان هخامنشی ((۴۲۱ - ۴۸۶)، در آغاز هر سال از پرستشگاه بأل مردوک، که از خدایان بزرگ بابلیان بود دیدن میکرد. همچنین پارتیان و ساسانیان همه ساله نوروز را را با برپایی مراسم و تشریفات خاصی جشن میگرفتند. صبح نوروز شاه جامه ویژه خود را پوشیده و به تنهایی وارد کاخ میشد. سپس کسی که به خوشقدمی شناخته شده بود وارد میشد. و سپس والامقامترین موبد در حالی که همراه خود فنجان، حلقه و سکه هایی همه از جنس زر، شمشیر، تیر و کمان، قلم، مرکب و گل داشت در حین زمزمه دعا وارد کاخ میشد. پس از موبد بزرگ ماموران حکومت در صفی منظم وارد کاخ شده و هدایای خود را تقدیم شاه میکردند. شاه پیشکشهای نفیس را به خزانه فرستاده و باقی هدایا را میان حاضران پخش میکرد. ۲۵ روز مانده به نوروز، دوازده ستون با آجرهای گلی در محوطه کاخ برپا شده، و دوازده نوع دانه گیاه مختلف بر بالای هریک از آنها کاشته میشد. در روز ششم نوروز، گیاهان تازه روییده شده بر بالای ستونها را برداشته و آنها را کف کاخ میپاشیدند و تا روز ۱۶ فروردین که به آن روز مهر میگفتند، آنها را برنمی داشتند. جشنهایی که از آن روزگار به یادگار مانده، هیچ یک به طول و تفصیل نوروز نیست. نوروز جشنی است که یک جشن کوچکتر (چهارشنبه سوری) به پیشواز آن میآید و جشنی دیگر (سیزده به در) به بدرقه آن. و نماد آن انداختن سفره هفت سین است. پارتیان و ساسانیان همه ساله نوروز را را با برپایی مراسم و تشریفات خاصی جشن میگرفتند. نوروز در گذشته دارای آداب چندی بوده است که امروز تنها برخی از آنها برجای مانده و پاره ای در دگرگشتهای زمانه از بین رفته است.۱

با این اوصاف این جشن را نمی توان یک جشن ملی به این معنا که جشن مردم باشد دانست و بلکه این جشن شاهان بوده  وغرض از آن دریافت هدایا از سران سپاه و ملل تابعه حکومتهای آنان و پرکردن خزانه های شاهی بوده است.

نظرات 5 + ارسال نظر
میترا پنج‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:48 ب.ظ http://pouyacarpet.mihanblog.com/

137037036733130735630663سلام
جالب بود
پیش منم بیا
بلاگ من در مورد
کار در منزل برای خانمای باذوقه
اگه خواستی منو با همین عنوان لینک کن و بگو به چه اسمی لینکت کنم
و یه چیز دیگه وبلاگ منو با اینترنت اکسپلورر باز کن که خوشگلتره
منتظرتم مرسی

مسلم جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 05:32 ق.ظ


سلام
قم - خبرگزاری مهر: مرجع تقلید شیعیان گفت: چنانچه نوروز به دور از خرافات باشد نه تنها مورد تائید اسلام است بلکه اسلام آن را تبلیغ نیز می‌کند اما اگر عید نوروز جنبه خرافی پیدا کند مورد تائید اسلام نیست.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1275508

برگ سبز جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 05:37 ق.ظ

سلام علیکم
با تشکر از وب لاگ تون ولی
این مطالب وب لاگ که سنگینند با این دکوراسیون گل و منگولی جور در نمیاد. آدم یاد عروسی میفتد!
ممنون

و علیکم السلام
بسیار خوب و متشکرم

بانو جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 05:46 ق.ظ

http://www.noorsabet.com/?p=5868

[ بدون نام ] شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:39 ب.ظ http://www.nowruzfestival.com/tabid/61/articleType/ArticleView/a

این هم نمونه ای از هدیه نوروزی:
دولت ترکمنستان به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز، یک هزار تن آرد گندم به عنوان "سهم جشن " به مردم جمهوری اسلامی ایران اهدا کرد.!!!!


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد